Sanatta gölgelere ışığın etkisini artırmak ve objelerin biçimlerini
belirginleştirmek amacıyla sık sık başvurulmuştur. Gölgeler, betimlenen
sahnenin atmosferini belirlemeye yardımcı olabilir ve resmedilen alanın
dışında kalan öğelerin varlığını açığa çıkarmak amacıyla kullanılabilir.
Dünyanın en önemli sanat tarihçilerinden
E.H. Gombrich, ilk kez National Gallery'de düzenlenen bir sergi vesilesiyle
yayınlanan bu ilginç kitapta Batı sanatında
gölgelerin izini sürüyor.
Gombrich mitler, efsaneler ve felsefede gölge kavramının muğlak doğasına
değinirken; ışığın kaynağının yeri, aydınlanan objenin biçimi, gölgenin
düştüğü yüzey ve izleyicinin pozisyonu gibi belirleyici unsurları da ayrıntılı
biçimde inceliyor. Gombrich Rönesans'tan 17 yüzyıla kadar sanatçıların
gölgeleri nasıl betimlediğini -ya da bazen nasıl görmezden geldiğini-
Caravaggio, Rembrandt, da Vinci gibi ressamların eserleriyle
örneklendiriyor. Ayrıca takip eden yıllarda Romantik, İzlenimci ve
Gerçeküstücü sanatçıların resimlerinde gölgeleri gerçekçilik
ya da dramatiklik illüzyonu yaratmak amacıyla
nasıl kullandıklarını anlatıyor.
Gölgeler, renkli illüstrasyonlar içeren özel bir baskıyla
sanatseverlerle buluşuyor.